Soczewki- kluczowy element przy wyborze oświetlenia

Zastanawialiście się kiedyś czemu lampy o takiej samej mocy podanej w Lumenach dają zupełnie inne światło?

Soczewki kierują strumień światła, więc powinny być jednym z kluczowych elementów przy wyborze odpowiedniego oświetlenia do potrzeb rowerzysty.

Sugerowanie się samą mocą lampy jest zwodnicze, ponieważ Lumeny określają ilość emitowanego światła przez źródło, czyli najczęściej diodę, a jego rozkład zależy już od soczewki.

Jak odpowiednio dobrać oświetlenie oraz czym różnią się od siebie lampki? Jeżeli jesteście tego ciekawi - zachęcamy do lektury tekstu!

 

Lampka rowerowa dopasowana do stylu jazdy

Przed samym zakupem oświetlenia do roweru warto zastanowić się nad tym, kiedy najczęściej odbywają się podróże. Jesienią, gdy deszcz oraz poranna mgła to swego rodzaju norma? Latem, gdy oświetlenie przydaje się niemalże wyłącznie po zmierzchu? A może trasa zwykle przebiega przez regularnie uczęszczaną przez samochody szosę? W każdym przypadku przydatny okaże się inny punkt oświetlenia. Dlaczego? Przede wszystkim z tego względu, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno sobie, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego. Przykładowo regularnie jeżdżąc po ciemku, warto wejść w posiadanie lampy o intensywnym strumieniu światła. Zapewni to odpowiednią widoczność - wyraziste staną się wszelkie wyboje, zakręty i ogólnie sytuacja na trasie. Z kolei w przypadku jazdy ulicą ważne jest też zadbanie o to, aby nie oślepiać jadących z przeciwka kierowców. No dobrze, ale czym tak naprawdę różnią się między sobą lampy?

Najpopularniejsze warianty lamp rowerowych

Główną różnicą między lampami jest oczywiście moc generowanego przez nie natężenia światła. Tego rodzaju intensywność mierzy się w lumenach i przyjmuje się, że im większa jest wartość Lm, tym większa jest moc wiązki światła. To jednak nie wszystko, gdyż ogromną rolę odgrywa sama soczewka. To właśnie ona odpowiada za kąt padania światła. Niektóre z nich mogą skupiać blask w konkretnym punkcie, a jeszcze inne „rozlewać” go wokół jednośladu oświetlając jego boki.

Klasyczna soczewka

Teoretycznie krótkie i rekreacyjne podróże nie narzucają konieczności precyzyjnego dopasowania lampki, ale mimo wszystko warto do wyboru przysiąść - w końcu pierwszy lepszy model może być za mocny, a najtańsza opcja może okazać się niewystarczająca na mgliste, jesienne wieczory. Przykładem jednej z najpopularniejszych konstrukcji jest urządzenie Prox Sirius. Czym się wyróżnia? Jest to lampa wyposażona w dwie diody, więc mimo braku specjalnych elementów rozpraszających światło na soczewce lampa mimo wszystko daje wystarczająco szeroki strumień światła, nie tracąc przy tym na zasięgu. Klasyczna soczewka sprawdzi się więc najlepiej, gdy lampa posiada dwie diody i moc świecenia powyżej 800lm, wówczas mamy gwarancje wystarczającego oświetlenia dzikich tras terenowych. W przypadku, gdy lampa posiada jedynie jedną diodę z klasyczną soczewką np. Prox Virgo strumień światła może już nie być dość szeroki na bardziej dzikie trasy.

Czy klasyczne soczewki oślepiają innych uczestników ruchu drogowego?

Tak, lampa z klasycznymi soczewkami może oślepiać innych uczestników ruchu drogowego, jednak gdy trasy, na których jest spory ruch są niewielką częścią Twojego wypadu rowerowego nie masz się o co martwić- wystarczy na ten czas skierować lampę w dół.

Podsumowując, klasyczne soczewki sprawdzą się na tych bardziej dzikich trasach jak i na ścieżkach rowerowych i mniej ruchliwych trasach szosowych.

 

Mocna soczewka skupiona w jednym punkcie

Gdy w grę wchodzi szybka jazda terenowa na wąskich trasach tu sprawa związana z oświetleniem wygląda nieco inaczej. Przecież rowerzysta musi odpowiednio szybko zareagować, bo las jak to las - pełno w nim wybojów, konarów, gałęzi oraz uskoków, które w przypadku najechania w ciemności mogłyby spowodować upadek. Dobrym rozwiązaniem tego problemu są lampy, których soczewka skupia światło w jednym punkcie. Zamiast łuny „rozlanego” światła, blask jest skoncentrowany na danym punkcie, co pozwala na zwiększenie jego zasięgu bezpośrednio na wprost. W efekcie rowerzysta ma większą szansę na odpowiednią reakcję - na przykład szybciej zahamuje, gdy drogę zagrodzi konar albo koleina. Jednym z popularniejszych urządzeń z tego rodzaju soczewką jest Prox Spika. Świetnie nada się do szybkiej i terenowej jazdy nawet w warunkach o ograniczonej widoczności. Z kolei na szerszych trasach czy na trasach z dużą ilością zakrętów można się zaopatrzyć się w dodatkową lampę doświetlającą strefę przy kole czy boki np. Prox Hamal. Spika też świetnie sprawdzi się na szosówce, gdy jedziemy z dużą prędkością, pod warunkiem, że wybrana trasa jest rzadkim wyborem innych uczestników ruchu drogowego.

 

Czy soczewki skupiające wiązkę światła oślepiają innych uczestników ruchu drogowego?

Tak, jest to soczewka, która sprawia, że lampa oślepia innych uczestników ruchu drogowego, jeśli już spotkamy kogoś na trasie należy lampę skierować w dół i zmniejszyć moc świecenia.

Lampy przeznaczone do miejskiej podróży

Dobra widoczność bez oślepiania - soczewka z odcięciem

Czym powinno wyróżniać się oświetlenie, z którego rowerzysta korzysta w trakcie jazdy miejskimi ulicami? Przede wszystkim absolutnie nie może oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Doprowadzenie do takiej sytuacji finalnie mogłoby skończyć się wypadkiem - na przykład potrąceniem rowerzysty. Z drugiej strony kolarz musi mieć również zapewnioną widoczność zarówno przed sobą, jak i po bokach. No właśnie, ale jak dopasować lampkę do odpowiedniej sytuacji? Przecież każde urządzenie jest przystosowane do innych warunków! Warto się temu przyjrzeć.

Zbyt słaba lampka rowerowa może doprowadzić do ograniczenia widoczności, ale… czy taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku dobrania oświetlenia o nadmiernej liczbie lumenów? Jak się okazuje, tak. Kierowcy oraz inni uczestnicy ruchu drogowego mogą być oślepiani, co stwarza dodatkowe zagrożenie. By tego uniknąć, na rynku sprzedawane są lampki, w których zamontowano soczewki z tak zwanym odcięciem. Soczewka z odcięciem, a właściwie wbudowany wewnątrz lampy reflektor kieruje światło do dołu całkowicie eliminując oślepianie. Dodatkowym atutem tego typu soczewek jest znakomita widoczność strefy przy kole. Przykładem jest lampka Prox Aero F III, która doskonale nadaje się na miejskie drogi publiczne.

Coś pomiędzy - soczewka Dual Distance

Alejki, parki, wąskie uliczki, zaułki i różnego rodzaju przesmyki to miejsca, w których jazda rowerem nie należy do najprostszych. Ba, ryzyko dodatkowo wzrasta wieczorami albo nocą. Tego rodzaju obszary obfitują w duże ilości uskoków, kolein oraz wysokich krawężników, przez które nietrudno doprowadzić do bolesnego upadku. W tym przypadku istotna jest soczewka, która rozjaśni strefę przy kole, ale jednocześnie moc powinna być na tyle duża, żeby zapewnić komfort. Dzięki niej rowerzysta w porę zauważy przeszkodę, co pozwoli na błyskawiczną reakcję. Ponadto ich atutem jest też niskie ryzyko oślepienia innych osób. Jeśli chodzi o konkretny model, często polecanym modelem lampy jest Prox Crater Dual Distance, dzięki swojej uniwersalności znajdzie zastosowanie również na leśnych drogach, jeśli Wasz styl jazdy nie należy do ekstremalnych. Poza Craterem świetną propozycją miejską będzie również Prox Hamal z diodami przeciwmgielnymi, który najlepiej sprawdzi się w parkach i jako doświetlenie ścieżek rowerowych. Wyposażona jest w Dual Distance Beam, a oznacza to, że cała soczewka wypełniona jest elementami rozpraszającymi światło, więc zasięg jest o wiele mniejszy nić w soczewce z elementami rozpraszającymi na samej górze soczewki jak w Craterze.

Czy lampy z soczewką Dual Distance oślepiają?

Ryzyko oślepienia jest zminimalizowane przy odpowiednim ustawieniu lampy.

 Wszystko w jednym!

 

Wśród modeli lamp rowerowych, mających więcej niż jedną diodę znajdziesz również lampy, które mają różne soczewki.

Tak jak w zdjęciu powyżej Prox Kastor wyposażony jest w dwie soczewki klasyczne i dwie soczewki rozpraszające światło, co gwarantuje nam fenomenalną widoczność nawet w średnim trybie pracy.

Oprócz Kastora świetną propozycją z dwoma różnymi soczewkami jest Prox Draco II z akumulatorem zewnętrznym.

Z nowości z dwoma różnymi soczewkami znajdziecie u nas w ofercie: Prox Kastor I oraz Prox Szedar.

 

Panele Ledowe

Paski i panele Ledowe najczęściej znajdziecie w połączeniu z klasycznymi soczewkami, jeśli zależy Wam na świetle pozycyjnym za dnia, a jednocześnie potrzebujecie mocnego oświetlenia w jeździe terenowej to ta funkcja w lampach jest stworzona dla Was!

 

 

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl