Jak dbać o łańuch rowerowy?

Łańcuch to najważniejszy element układu napędowego w każdym tradycyjnym jednośladzie. Po zakupie roweru warto wyrobić w sobie nawyk kontrolowania jego stanu, a także prawidłowego dbania o niego.

Na to ostatnie składa się zarówno odpowiednie czyszczenie elementu, jak i jego konserwacja. Konieczne jest używanie właściwych środków oraz narzędzi, które pozwolą na prawidłowe przeprowadzenie wszystkich prac. Wpłynie to na żywotność napędu, a tym samym komfortu użytkownika.

Prawidłowe czyszczenie łańcucha.

Łańcuch rowerowy narażony jest na działanie wielu czynników zewnętrznych. Nawet specjalne osłony, nie są w stanie ochronić go przed wilgocią, kurzem czy zmianą temperatur. Natomiast kontakt z błotem czy piaskiem, bezpośrednio naraża łańcuch na tarcie. Zanieczyszczenia osadzają się na jego powierzchni, co po czasie skutkuje pogorszeniem jego funkcjonowania, a nawet może doprowadzić do szybszego zużywania się ogniw.

Dlatego tak ważne jest jego regularne czyszczenie, konieczne przed każdym smarowaniem - pominięcie tego kroku sprawi, że osadzi się na nim jeszcze więcej brudu.

Aby dokładnie wyczyścić łańcuch, można skorzystać z jednej z kilku metod.

Pierwszą z nich jest rozkucie go i wrzucenie do środka odtłuszczającego. W takim wypadku można skorzystać z benzyny ekstrakcyjnej, jednak obecnie na rynku dostępnych jest wiele innych preparatów o składzie bardziej przyjaznym środowisku. Kolejnym rozwiązaniem jest wykorzystanie specjalnych maszynek do czyszczenia łańcucha, które równomiernie rozprowadzają wlany do zbiornika urządzenia środek i czyszczą ogniwa także mechanicznie. Ta metoda nie wymaga rozkuwania i ściągania całości. Oczywiście można również próbować oczyścić całość szmatką, jednak jest to bardzo nieefektywne. 

Konserwacja – smarowanie ogniw 

To kolejny krok, po dokładnym oczyszczeniu i osuszeniu łańcucha ( po tym zabiegu warto chwilę poczekać w celu upewnienia się, że pozostałości środków czyszczących z niego odparowały) powinniśmy go nasmarować. W tym celu stosuje się specjalnie przeznaczone do tego oleje. Wyróżniamy wiele rodzajów olejów, na rynku dostępne są środki na warunki suche, mokre oraz mieszane. Każdy charakteryzuje się innym składem, by dopasować go do konkretnej specyfiki jazdy. 

Po odpowiednim oczyszczeniu i wyborze środka smarującego należy nanieść smar na ogniwa. Uwaga! Nie rozlewamy po całej długości łańcucha, a nanosić pojedyncze krople na każdy ze sworzni. Po wykonaniu tego zabiegu najlepiej pozostawić całość na kilkanaście minut, by smar dotarł w głąb każdego ogniwa. Ostatnim etapem jest wytarcie szmatką nadmiaru substancji i tym samym zmniejszyć podatność na osadzanie się zabrudzeń.


Kiedy wymienić łańcuch?

Nawet regularne czyszczenie i konserwacja łańcucha przy użyciu najwyższej klasy środków, nie są w stanie zapobiec jego rozciąganiu. Jest to proces niemożliwy do uniknięcia w eksploatowanych pojazdach i wiąże się z ich prawidłowym użytkowaniem. Inwestując w wysokiej klasy łańcuch przy prawidłowym użytkowaniu, rozciąganie będzie przebiegało nieco wolniej, jednak z czasem i tak się rozciągnie.

Kiedy już do tego dojdzie, należy wymienić element na nowy, aby nie uszkodzić kasety i tarczy. 

Jak sprawdzić, czy łańcuch wymaga wymiany

Najłatwiej użyć specjalnego przyrządu do pomiaru zużycia łańcucha. Wkłada się go pomiędzy ogniwa. Jeżeli wypustka na końcu nie jest w stanie zagłębić się do końca, oznacza to, że łańcuch nie naciągnął się jeszcze w wysokim stopniu. Jeśli natomiast wypustki bez większego problemu wchodzą do końca, to znak, że czas na ściągnięcie starego i założenie nowego łańcucha. Łańcuch można wymienić przy rozciągnięciu w 0,75 %, przy 1% jest to konieczne.

Dbanie o regularną kontrolę rozciągnięcia sprawi, że łatwo będzie uniknąć o wiele większych kosztów związanych z wymianą innych elementów układu napędowego, które mogłyby ulec zniszczeniu.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl